Kohti Vihreää korjaamoa – InCar

Kohti Vihreää korjaamoa

Sanotaan, että historiallisimmat muutokset tapahtuvat aina sääntöjen välitiloissa. Me elämme historiallisia aikoja: autoilu on keskellä historiansa suurinta mullistusta. Autojättien sekä muiden yhteisöjen ja yhteiskuntien vastuullisuustavoitteet ovat kovat. Ne haastavat myös vauriokorjaamisen alan totuuksia ja tapoja. Kehään heitetty haaste onkin: miten korjaamme ja palvelemme niin, että jätämme mahdollisimman vähän negatiivista jälkeä ja mahdollisimman paljon positiivista jälkeä meitä ympäröivään yhteiskuntaan.

Meille InCarissa laatu on keskiössä – laatu niin asiakaskokemuksessa kuin korjausjäljessäkin.  Täysin kotimaisena toimijana meille InCarissa on tärkeää, että jätämme toiminnallamme merkittävän ja vastuullisen jäljen. Kun nyt Vihreän Korjaamon konseptin myötä lähdemme haastamaan ajatusmallejamme vauriokorjaamisesta, nämä parametrit eivät muutu: laatu on edelleenkin se johtavin tähti. Me rakennamme ja ylläpidämme autoilun paremman huomisen lisäksi myös liikenneturvallisuutta, ja tästä emme tingi. Mutta paljon on tehtävää!

Uskon itse, että suurimmat voitot saamme koukkukorjauksella. Tekniikkahan ei ole uusi, mutta syystä jos toisesta PDR-menetelmä ei ole kuitenkaan vielä yleistynyt odotetulla tavalla. Koukkukorjauksessa sellaiset lommot, joiden syntyessä maalipinta ei ole rikkoutunut, korjataan peltiä työstäen käsityönä. On hienoa katsoa, miten pelti tottelee ja taipuu kuin taikina huippuammattilaisten käsissä. Me puhummekin InCarissa PDR-ukoista vähän taikureina, sillä niin erikoista tuo kädentaito on!

Koukkukorjaus kiteyttää yhden Vihreän Korjaamon pääteeseistä: me haluamme hyödyntää ympäristöystävällisimpiä menetelmiä aina kun se on mahdollista sekä pyrkiä uudistamaan myös totuttuja prosesseja ja toimintatapoja rohkeasti. Me InCarissa olemme jo nyt Suomen huipulla käsityötaidoissa ja kaikki mitä voi kierrättää myös kierrätetään. Kuitenkin näissä asioissa voi aina parantaa ja ehkä haastavinta, mutta samalla kiinnostavinta onkin pyrkiä katsomaan totuttuja prosesseja ja tapoja täysin uusin silmin.

Vauriokorjaamisen alalla käsityön merkitys on nimittäin alkanut kadota ja korjattavissa olevia osia korjataan mielestämme liian helposti uusilla. Me haluamme nostaa käsityön ja osien korjaamisen taidon takaisin keskiöön, sillä ilman sitä me emme voi tavoitella merkityksellisiä ympäristösäästöjä. Esimerkiksi muovijätteen määrään voidaan vaikuttaa tehokkaasti korjaamalla puskureita laadukkaasti! Ensimmäisessä aallossa otamme kiinni ympäristötavoitteistamme. Toimipisteiden energiatalouteen voidaankin vaikuttaa monin tavoin. Energiaa voidaan tuottaa aurinkopaneelein. Toisaalta esimerkiksi valaistus voidaan optimoida automaation kautta ja valita LED-valaistus. Tarjoamamme sijaisautot voivat olla täyssähköautoja. Tarkastelemme myös kierrätysastetta tarkasti: jo nyt esimerkiksi maalijätteet minimoidaan, mutta muun jätteen kierrätystä voi vielä tehostaa. Lisäksi automaalaamoissamme käytettävät maalit ovat tietenkin vihreitä eli uusiutuvia maaleja. Itse autolla liikkumista vahinkotarkastukseen voidaan vähentää minimiin erilaisten etäpalvelujen kautta. InCar toi ensimmäisenä Suomeen sähköisen etävahinkotarkastuksen jo neljä vuotta sitten ja etäpalveluja parannetaan edelleen voimakkaasti.

Kari Matikainen

Kirjoittaja on InCarin aluejohtaja ja intohimoinen autoilun harrastaja.

Mistä Vihreässä Korjaamossa on kysymys? 100 % suomalainen vauriokorjaamisen johtaja InCar Oy haastaa pitkään perinteisenä pidetyn vauriokorjaamisen alan vastuullisuuden lanseeraamalla Vihreän Korjaamon mallin. Vihreän Korjaamon malli uudistaa ja kyseenalaistaa totuttua, jotta koko alalle saadaan vastuullisempia toimintamalleja. Malliotetaan käyttöön InCarin Lappeenrannan toimipisteessä vuoden 2022 alussa ja toiminnan kehittyessä sitä laajennetaan läpi koko valtakunnallisen ketjun.