Sää on suomalaisen autoilijan paras kumppani tai pahin vihollinen aina tilanteesta riippuen. Kesälläkään emme ole jäältä suojassa, sillä se voi sataa päällemme taivaalta rakeiden muodossa. Rae syntyy usein alijäähtyneestä vedestä vaikkapa ukkospilvisessä säärintamassa. Meillä päin maailmaa ukkospilvet voivat olla jopa 12 kilometrin korkuisia. Niissä lähellä 0 asteista lämpötilaa alijäähtyneet vesipisarat törmäilevät toisiinsa, kasvavat ja lopulta putoavat maahan. Pienemmät rakeet eivät aiheuta suuria vahinkoja, mutta suurimmat rakeet voivat olla jopa yli 10 senttisiä möhkäleitä, joista syntyy autoon monenlaista lommoa ja vahinkoa.
”Raevauriot ovat selvästi yleistymässä ilmastonmuutoksen edetessä. Liettuassa ja Latviassa on jo saatukin isoja raekuuroja. Viime viikolla rakeita satoi Länsi-Suomessa. Nyt meilläkin odotetaan helteitä ja samalla riskit raekuuroihin kasvavat”, kertoo PDR-tekniikan eli koukkukorjauksen koko Suomen etulinjan mies, InCarin koukkukorjaustoiminnan vetäjä ja työnjohtaja Jani Niskanen.
Raekuuro tekee tyypillisesti peltivaurioita
”Nämä ovat siinä mielessä inhimillisiä vaurioita auton omistajan kannalta, että ne harvemmin vaurioittavat maalipintaa. Näin ollen niitä voi korjata edullisesti ja erittäin nopeasti koukkukorjauksella. Siinä peltiä oikaistaan työvälinein niin, että se palaa alkuperäiseen kuntoonsa kuin taikaiskusta. Huonompi puoli raekuurovahingoissa on se, että usein vaurioituneessa autossa on sitten niitä lommoja monessa eri kohtaa”, Niskanen sanoo.
”Jos lasi vaurioituu raekuuron seurauksena, se on usein niin säröinen, että se menee kokonaan vaihtoon. Tämä on lykky koukkukorjauksen näkökulmasta siten, että kun lasi poistetaan, päästään esimerkiksi peltikattoa työstämään helposti monesta eri suunnasta ja korjaaminen helpottuu”, Niskanen jatkaa.
Koukkukorjaus on vauriokorjaamisen maailman todellinen ekoteko.
”Se tehdään 100-prosenttisesti käsityönä. Se on todella nopeaa, ekologista ja vastuullista vauriokorjaamista. Kannattaa painaa jo nyt mieleensä raekuuron sattuessa, että kyllä se siitä! Vaikka se alussa näyttäisikin ihan Mordorin meiningiltä, ammattimiehet saavat sen kyllä kuntoon nopeastikin”, koukkukorjausvelho Niskanen lohduttaa.