Miksi niin moni raivoaa ratissa? – InCar

Miksi niin moni raivoaa ratissa?

Suomalaiset pidättyvät usein raivoamasta suoraan toiselle tielläliikkujalle, mutta auton sisällä sadatellaan sitäkin enemmän. Tämä taas vaikuttaa negatiivisesti liikenneturvallisuuteen. Mistä tämä johtuu, ja miten saisimme pidettyä maltin liikenteessä?

Toinen auto kiilaa eteen heittäen loskat tuulilasiin, toinen vie paikan nenän edestä parkkihallissa. Tunteet nousevat herkästi pintaan, kun vastaamme osuu yllättävä tai ärsyttävä tilanne liikenteessä. Kun tunteet ottavat vallan, turvallisuus kärsii. Miksi niin moni purkaa aggressioitaan juuri ratissa?

”Ajotehtävä voi olla jo itsessään vaativa, sillä liikenteessä tapahtuu paljon ja nopeasti. Ärsyketulvaa tulee usein myös auton sisältä, ja moni kuski on silloin niin sanotusti äärirajoilla. Mikä tahansa uusi ärsyke voi tällöin ylittää kapasiteetin ja saada henkilön hetkellisesti raivon valtaan”, selvittää Liikenneturvan suunnittelija ja psykologi Jyrki Kaistinen.

Teillä liikkuvia ärsyttää yllättävät ja odotusten vastaiset tapahtumat, liian pienet turvavälit sekä ne esteet, joiden vuoksi emme pääse perille ajoissa tai halutulla tavalla. Liikenneturvan kyselyn mukaan tarkkaamattomuus koetaan yhdeksi vaarallisimmista ihmisen toimintaan vaikuttavista tekijöistä liikenteessä: puhelimen vilkuilu kesken ajon huolettaa tielläliikkujia lähes yhtä paljon kuin päihteiden käyttö tai yleinen piittaamattomuus muusta liikenteestä. 

Ärsyttävä tilanne liikenteessä voi aiheuttaa myös ketjureaktion: kun toisen käytös ärsyttää, lisätään itse vettä myllyyn: pidetään yhä hanakammin kiinni omista oikeuksista, jarrutetaan ja kiihdytetään äkkinäisemmin, vilkutetaan valoja tai lisätään nopeutta – ja kaiken tämän keskellä huomio omaan ajamiseen heikkenee.

Miten sitten voisimme opetella maltillisemmiksi kuskeiksi? Kaistinen listaa tähän useita keinoja. Yksi toimiva keino on hengitysharjoitukset, sillä tunnekuohu laantuu yleensä hyvin nopeasti. Muita hyviä keinoja välttää kiukku on ennakointi ja keskittyminen omaan ajoon. Kun välttää itse kiirettä, on aikaa ajaa rauhallisesti ja pitää kunnon turvavälit.

”Hyvä keino parempaan ajokokemukseen on ajatusleikki, jossa ajat niin kuin silloin, kun mummosi istuisi takapenkillä. Silloin pyrit parhaaseen suoritukseen, etkä anna ulkoisten ärsykkeiden vaikuttaa ajotapaasi”, Kaistinen ehdottaa.

Hyvä ajokokemus ei toisaalta ole vain kuskin harteilla, vaan myös muiden autossa matkustavien tulisi antaa kuljettajalle rauha ajaa ja toisaalta rauhoitella kuskia, jos tunteet kuumenevat.

Viisi vinkkiä rattiraivon välttämiseen:

  • Tunnekuohut menevät usein nopeasti ohi. Kannattaa siis hengittää syvään ja laskea vaikka kymmeneen, kun tunteet uhkaavat ottaa vallan.
  • Haasta itsesi reagoimaan yllätyksiin ja muiden törttöilyyn huumorilla. Olisiko mahdollista, että toinen kuski ei käyttäytynyt toimimallaan tavalla vain sinua ärsyttääkseen?
  • Keskity ajamiseen, älä kännykkään. Näin vältyt monelta yllättävältä tilanteelta.
  • Jos mahdollista, vältä liikkumista niinä vuorokauden aikoina ja niillä reiteillä, joissa jo ennalta tiedät stressaantuvasi tilanteesta. Valitse rauhallisempi reitti, vaikka se olisikin ajomatkaltaan muutamaa minuuttia pidempi.
  • Osoita omat aikeesi autoilijana mahdollisimman selkeästi, ja osoita huomaavasi muut, vaikka tervehtimällä. Muista, että opetat liikennekäyttäytymistä myös niille, jotka matkustavat mukanasi.