Marketin pihalla ostokset kyydissä, edessä kotimatka ja tutut rutiinit. Takana jo pitkä päivä. Vielä nopea vilkaisu sivupeleihin – ja sitten selkä edellä kohti kolausta, parkkipaikalla. Miten tässä näin kävi?
Kolhut syntyvät parkkipaikalla usein perä edellä
Vaaratilanne parkkipaikalla on monelle autoilijalle tuttu, oli oma rooli sitten mahdollinen kolhija tai kolhittava. Muistetaan tietysti myös ne kaikki vaaratilanteet autojen välissä puikkelehtivien kevyen liikenteen kulkijoiden kanssa, huolimattomasti avattujen ovien kolauksista puhumattakaan. Usein selvitään säikähdyksellä, mutta välillä kolhitaan ihan oikeastikin.
Pysäköintitilanteissa autoa käsitellään usein ahtauden ympäröimänä, mikä nostaa kolhimisen vaaraa huomattavasti alueilla, joilla on jo ennestään huono näkyvyys.
Autoilijalle paras näkyvyys on aina etuperin ajettaessa, jolloin myös parkkipaikoilla olisi hyvä ajaa mahdollisimman paljon keula edellä. Parkkiruutujen kanssa peruuttamista ei voi kuitenkaan välttää, eli joko ruutuun mentäessä tai ruudusta pois tultaessa on peruutettava.
Tärkein kysymys lieneekin, kummin päin kannattaa mennä ruutuun ja kummin päin tulla sieltä pois?
Peruuttaen ruutuun, ruudusta keula edellä
Auto kannattaa ajaa ruutuun perä edellä, koska viereisten parkkiruutujen autot pysyvät peruutuksesi ajan paikallaan, jolloin kohtaat myös vähemmän yllättäviä tilanteita. Lisäksi autojen mahdolliset peruutustutkat ja pysäköintikamerat toimivat parhaiten juuri paikallaan pysyviin väleihin ajettaessa.
Ruudusta pois lähtiessä liityt aina liikenteen sekaan, jolloin sinun kannattaa olla keula edellä. Näin voit huomioida paremmin pysäköintialueen muuta liikennettä ja reagoida tarvittaessa nopeastikin asioihin, joita et näkisi peruuttaessa. Näihin kuuluvat autojen lisäksi jalankulkijat ja pyöräilijät.
Peruuttaja joutuu usein maksamaan
Vastuu vaaratilanteista on usein peruuttajalla, vaikka tilanteet ja vastuut voivatkin luonnollisesti vaihdella tapauskohtaisesti. Peruuttaessa joudut lähestymään liikennettä peilien avustuksella, oudoista kuvakulmista tai asennoista siten, että olet kuskin paikalla auttamatta niin kaukana autosi perästä – ja muusta liikenteestä – kuin autosi sisällä on suinkaan mahdollista.
Yksi asia on kuitenkin varmaa: Jos ajat autosi keula edellä ajoradalle, näet paremmin muuta liikennettä ja teet virheen pienemmällä todennäköisyydellä kuin peruuttaessa.
Kaikilta kolhuilta liikenteessä ei voi aina välttyä. Silloin apu on lähellä: