Uramahdollisuudet vauriokorjaamoketjussa: Haastattelussa lasiliiketoiminnan kehityspäällikkö Heiko Laubach – InCar

Uramahdollisuudet vauriokorjaamoketjussa: Haastattelussa lasiliiketoiminnan kehityspäällikkö Heiko Laubach

Kehityspäällikkö Heiko Laubach - Lasiliiketoiminnan kehitys

Millaisia uramahdollisuuksia vauriokorjaamoketju voi tarjota tänä päivänä? Haastattelimme lyhyesti lasiliiketoiminnan kehityspäällikköämme Heiko Laubachia, jonka työnkuva on jotakin aivan muuta kuin pellin oikaisua tai tuulilasin vaihtoa. Lue Heikon ajatukset alta! 

Olet InCarilla lasiliiketoiminnan kehityspäällikkönä. Miten koet työskentelyn InCarilla verrattuna aiempiin työkokemuksiisi?

Olen ollut työurallani sekä suuryrityksissä että keskisuurissa yrityksissä. InCarilla hierarkian mataluus tuo mukanaan ketteryyttä ja valmiutta tehdä asioita haluttaessa hyvinkin nopeasti.

Olen toiminut vähittäiskaupan, terveydenhuollon ja posti-/pakettilogistiikan toimialoilla ja nyt uutena autotoimialalla. Liiketoiminnan lainalaisuudet – liiketoiminnan kehittäminen, ketjumallinen toimintatapa, palvelujohtaminen ovat kuitenkin toimialasta riippumattomia, eli samat lainalaisuudet pätevät.

Oman kokemukseeni peilaten muutaman kuukauden jälkeen uuden toimialan asioissa on yleensä jo sisällä, puolen vuoden jälkeen entistä paremmin ja kun täysi vuosi on ehtinyt kulua, uskaltaa sanoa jo osaavansa asiat.

Omalla työurallani liiketoiminnan ja erityisesti toimipisteiden määrän kasvattamiseen liittyvä tekeminen on ollut yhteinen nimittäjä. InCar on kasvava vauriokorjaamoketju ja on todella mielenkiintoista olla jälleen uudella toimialalla mukana kasvattamassa liiketoimintaa. InCar tulee seuraavan vuoden aikana avaamaan useita uusia, isoja toimipisteitä ja laajentaa olemassa olevia.

Millaisia haasteita olet kohdannut asiantuntijatehtävässäsi?

Alussa ensimmäisinä päivinä ja viikkoina itselleni tuntematon toimiala aiheutti sen, että pää kävi ylikierroksilla uusista asioista, mutta pikkuhiljaa asiat loksahtivat paikoilleen ja löytävät nyt jo varsin nopeasti oman lokeronsa. InCarilla on myös hyvä yhteishenki ja kysymyksiin saa vastauksia. Merkittävä asia on myös se, että odotusarvo ei esimiehen taholta ollut, että heti pitäisi olla alan kova asiantuntija, vaan asioihin on ollut riittävästi aikaa perehtyä.

Millainen työyhteisön ilmapiiri on ollut?

InCarissa on mutkaton ja rento työyhteisö. Ihmiset ovat helposti lähestyttäviä ja työyhteisössä saa tukea ja apua halutessaan. Henkilöstö eri tehtävissä on myös asiantuntevaa ja kokee ammattiylpeyttä omasta työstään. Kaikesta huomaa, että asiat halutaan tehdä aina niin hyvin kuin mahdollista.

Mitä neuvoja antaisit muille, jotka harkitsevat uraa vauriokorjaamoalalla?

Ulkopuolisen ensimmäinen mielikuva voi olla, että vauriokorjaus on pellin vääntämistä, mutta nykyaikainen vauriokorjaus on paljon muutakin. Siihen liittyy paljon teknologiaa ja uusia vastuullisia korjaustapoja. InCar on myös erittäin nykyaikainen yritys, jossa mm. henkilöstöpolitiikka, käytännesäännöt, yrityksen johtamisjärjestelmä ja tavat toimia ovat sellaisia, että ne eivät yhtään kalpene työhistoriani yrityksien rinnalla, päinvastoin.