Mitä vahinkotarkastusprosessissa tapahtuu? – InCar

Mitä vahinkotarkastusprosessissa tapahtuu?

Kun pelti ottaa osumaa isommassa tai pienemmässä vahingossa, tehdään ensin perusteellinen vahinkoilmoitus vakuutusyhtiöön. Kun auton vahinkotiedot ovat jo automaatiopalvelussa, korjaamolla nähdään heti, että asiakkaalle voidaan varata aika korjaukseen. Ilkivaltatapauksessa tehdään rikosilmoitus ensin, sitten vahinkoilmoitus ja sen jälkeen otetaan yhteys InCariin. Mutta miten homma etenee kokonaisuudessaan?

InCarilla työnjohtajat vastaanottavat vahinkotarkastukset ja pitävät huolen, että asiakas on tehnyt vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiölle siitä, mitä autolle on tapahtunut ja missä vauriot sijaitsevat.

”Meillehän kävelee tosi usein ihmisiä sisään ja he haluaisivat autonsa vahinkotarkastukseen, kun vasta hetki sitten on vahinko sattunut”, InCar Herttoniemen työnjohtaja Mergim Mjekici kertoo.

”Näissä tapauksissa vahinkotarkastus voidaan kyllä tehdä, mutta korjauskustannuslaskelma lähetetään vakuutusyhtiölle parin päivän päästä, kun vahinkoilmoitus on tehty.”

InCarilla ja vakuutusyhtiöillä on käytössä automaatiopalvelu, jonka kautta vakuutusyhtiöiden vastaukset ja hyväksynnät tulevat nopeasti. Tässä vaiheessa voi jo tilata tarvittavat varaosatkin, kun vakuutusyhtiöltä on hyväksyntä.

Cabas-laskentajärjestelmästä näkee heti korvauskäsittelyn tilan.

”Kun auto on järjestelmässä, voimme hoitaa asiakkaan kanssa yhteydenpidon tekstiviestitse. Viestit tulevat suoraan koneelle järjestelmäämme, ja viestitse meidät saa myös aina parhaiten kiinni.”

Langat käsissä ja yhteydenpito pelaa koko prosessin ajan

Mergim Mjekici kertoo, että korjaamon tarkoituksena on helpottaa ihmisten elämää, ja korjaamo pitää niin asiakkaan kuin vakuutusyhtiönkin hyvin kartalla koko prosessin ajan.

Mutta vahinkoilmoituksen teko jää asiakkaalle, vaikka InCarilla onkin mahdollisuus tehdä muutamaan vakuutusyhtiöön vahinkoilmoitus autosta asiakkaan läsnä ollessa.
”Kun ilmoitus on hoidettu ja autolle on vahinkotunnus, homma alkaa rullata. Ihmiset eivät välttämättä aina ymmärrä sitä, että asia on vakuutusyhtiössä käsittelyssä juuri vahinkotunnuksella.”

Ilkivaltavahingoissa tulee aivan ensimmäisenä olla rikosilmoitus tehtynä ja sen jälkeen yhteys vakuutusyhtiöön, joka vielä sekin muistuttaa rikosilmoituksen teosta.

”Jos rikosilmoitusta ei ole tehty, ei vakuutusyhtiö käsittele asiaa eteenpäin, ja niin homma meillä korjaamollakin seisoo.”

Mjekici lisää vielä, että esimerkiksi heidän toimipisteessään käy myös paljon ulkomaalaistaustaisia, joilla on vahinkotapauksissa ollut lähtömaassa erilaiset prosessit, eivätkä suomalaiset käytännöt ole vielä tuttuja. Mutta selkeällä ohjeistuksella asiat ratkeavat parhain päin.

Kaikkien vakuutusyhtiöiden yhteistyökumppani

Kun vahinkoilmoitus on tehty, vakuutusyhtiöt laittavat tekstiviestissään luettelon yhteistyökumppaneista. InCar tekee yhteistyötä kaikkien yhtiöiden kanssa ja on valtakunnallinen korjaamo.

”Meillähän vakuutusyhtiöiden viestit menevät suoraan asiakaskokemustiimillemme, joka on yhteydessä asiakkaaseen vahinkotarkastusajan varaamisesta.”

Suomessa ihmiset luottavat vakuutusyhtiöihin ja toimivat ohjeistusten mukaan.

Jos asiakas tulisi korjaamolle ilman vahinkoilmoitusta ja siellä tehtäisi vahinkotarkastus, menisi asia niin sanottuna tyhjänä vahinkotietona vakuutusyhtiölle, ja käsittelyssä kestäisi Mjekicin mukaan kahdesta viiteen päivää.

”Kun vahinkoilmoitus on kunnossa, homma etenee nopeammin automaatiosta, saamme luvat ja voimme alkaa suunnitella töitä sekä tilata varaosat. Se on niin meille kuin asiakkaalle vaivattominta.”

Vahinkotarkastuksia tehdään viikossa kymmenittäin.

Selkeä ja ymmärrettävä työmääräys

Vahinkotarkastuksen työmääräyksen tulee olla selkeä ja vakuutusyhtiön selvitystietojen tulee olla selvityskentässä niin, että lomake on ymmärrettävä myös asiakkaalle, jotta voidaan käydä asiakkaan kanssa läpi se, mitä autolle tullaan korjauksessa tekemään. Samalla tehdään alustava korjauskustannuslaskelma, joka tarkentuu työn edetessä.

Vaurion laajuuden mukaan vahinkotarkastus voidaan tehdä tarvittaessa ajoneuvonnostimella.

Varaosien saamisessa menee vaihtelevasti aikaa

On hyvä, että ainakin valtaosa varaosista saadaan tilaukseen jo vahinkotarkastuksen yhteydessä. Varaosien toimituksessa menee aikaa – jos osa löytyy Suomesta, menee päivä, jos niitä löytyy naapurimaista, menee kahdesta kolmeen päivää. Mergim Mjekici kertoo, että jos osia tilataan Keski-Euroopasta, vierähtää viikko.

”Sitten on maita kuten Italia ja Japani, Kiina ja Englanti, joista toimitusaika on kolmesta viikosta ylöspäin.”

”Me korjaamona tiedämme, minkä merkkisissä autoissa on varaosille mikäkin toimitusaika, joten osaamme ennakoida tiettyjen autojen kohdalla ottamalla auton koko päiväksi. Näin saamme varmasti kaiken tarvittavan kerralla tilaukseen.”

Muuten vahinkotarkastuksessa menee aikaa noin 30–45 minuuttia.

Vahinkotarkastuksen jälkeen tehdään asiakkaalle alustava korjauskustannuslaskelma ja varataan korjausaika, joka riippuu varaosien toimitusajasta.

”Itselleni on tärkeää, että käyn asiakkaan kanssa yksityiskohtaisesti läpi vaihdettavat, maalattavat ja kalibroitavat osat sekä aikataulut. Asiakkaat ovat tyytyväisiä, kun heille on jo tarkastuksen yhteydessä selvää, mitä autolle tullaan tekemään.”

Se luo luottamusta ja avoimuutta.

Jutulle seuraa jatkoa: Kun korjausaika koittaa vahinkotarkastuksen
jälkeen