Huoltamohallista koko pääkaupunkiseudun kattavaksi korjaamoketjuksi
InCar perustettiin vuonna 1991. Perustajien joukossa oli juuri ammattikoulunsa päättänyt ja autopeltisepäksi valmistunut Marko Jussila. Jussilan vanhemmat olivat myös yrittäjiä, joten yrittäjyys tuntui hänelle luontevalta uravaihtoehdolta. Armeijasta lomilla ollessaan hän lähti perustamaan InCaria, jonka pohjaksi ostettiin autohuoltokorjaamo. Pian jo peltiä paukutettiin viereisessä rakennuksessa, eikä aikaakaan kun vasaran ja vastimen äänet kantautuivat koko huoltamohallista. InCarin tarina oli alkanut.
Jo alusta lähtien InCarin tärkein menestystekijä on ollut se, että lupauksista pidetään kiinni. ”Välillä se tarkoitti, että töissä oltiin yöt ja viikonloput, ei vain kahdeksasta neljään”, Jussila muistelee.
2000-luvulla InCar aloitti voimakkaan kasvamisen. Toimintoja haluttiin tarjota laajemmin pääkaupunkiseudulla, sillä yritysasiakkaat olivat alusta asti InCarille merkittävä asiakasryhmä. Muutamassa vuodessa toiminta laajeni Klaukkalaan, Espooseen ja Vantaalle. Nopean kasvun mahdollisti erityisesti se, että asiakkaaksi oli saatu eräs merkittävä autoalan toimija jolta töitä tuli tasaisesti. Vuoteen 2010 mennessä toimipisteitä oli jo niin paljon, että laadukasta palvelua pystyttiin tarjoamaan jo selkeästi suuremmille asiakkaille – kuten Suomen johtavalle leasingyhtiölle.
Yrityksen kasvaessa kasvoi myös Markon poika Joni Jussila, joka seurasi isänsä jalanjälkiä ammattikouluun ja autopuolelle. “Lapsesta asti roikuin mukana korjaamolla ja ajoin leikkiautoilla rallia korjaamohallissa”, Joni muistelee. Isän ja InCarin kautta kiinnostus korikorjaamiseen heräsi ja päätös alalle lähtemisestä oli helppo. “Kouluaikanakin taisin olla enemmän töissä kuin koulussa. Korjaamoilla opin enemmän”, pohtii Jussila, joka työskentelee nykyään InCarin Koivuhaan toimipisteellä.
InCarista valtakunnallinen vauriokorjaamoverkosto
Pääkaupunkiseudun kasvuvaiheiden jälkeen katseet kääntyivät valtakunnallisen verkon rakentamiseen. Vuonna 2013 InCar osti valtio-omisteisen yrityksen vauriokorjaamotoiminnan. 10 uutta toimipistettä tekivät InCarin verkostosta yhdessä yössä koko maan kattavan. InCar oli tuolloin Suomen ainoa valtakunnallinen vauriokorjaamo- ja maalausketju. “Korikorjaamotoiminta oli ollut pitkään merkkiliikkeiden varassa ja toimme alalle varteenotettavan vaihtoehdon,” Jussila muistelee.
InCarin kumppanuusverkoston rakentaminen aloitettiin samoihin aikoihin ja mukaan tuli InCarin operatiivinen johtaja Tommi Vatén. Tommi tapasi Markon Ruotsissa korjaamoliiton järjestämällä matkalla ja yhteiset ajatukset kasvusta johtivat nopeasti uusien InCarin toimipisteiden perustamiseen. Maaliskuussa 2017 A-Katsastus Group osti InCarin osake-enemmistön ja samassa yhteydessä Vatén siirtyi yrityksen osakkaaksi vastaamaan koko Suomen korjaamoliiketoiminnasta, verkostosta ja sen kehittämisestä. “Yhdistyminen A-Katsastuksen kanssa toi meille lisää hartioita ja saimme Tommin kanssa keskittyä itse liiketoiminnan kehittämiseen”, Marko Jussila kertoo.
InCarin tarinaan mahtuu matkan varrelle useita yritysostoja ja uusien toimipisteiden avauksia. Vuonna 2018 InCar teki kokonaan uuden aluevaltauksen merkkikorjaamoiden puolelle liittymällä osaksi autoliikkeiden verkostoja. ”Verkoston rakentamisen yhteydessä olen saanut tutustua moneen autoalan ammattilaiseen ja nyt saan tehdä tätä heidän kanssa yhdessä. Tämä on isoin juttu minulle. Merkkiliikkeisiin siirtyminen puolestaan oli johdonmukainen strategiamme muuttaa koko alan toimintamallia ja olemme erittäin tyytyväisiä tästä päätöksestä”, iloitsee Vatén.
Tulevaisuuden teemoina alan ketjuuntuminen sekä sähkö- ja hybridiautojen suosion kasvu
InCar on koko historiansa ajan ollut merkittävä toimialan kehittäjä. Vankka kokemus, selkeät visiot ja omistautunut työryhmä toimivat edelleen kehityksen moottorina.
Alan ketjuuntuminen ja suurten yritysten maankattavat sopimukset ovat tulleet jäädäkseen. Kumppaniverkostot ovat tulevaisuutta, mutta myös korjaamon puolella on tärkeä pysyä kehityksen mukana. Tulevaisuudessa autojen käyttövoima muuttuu yhä enemmän sähköiseksi ja samalla autojen avustavat toiminnot lisääntyvät. Sähkö- ja hybridipuolella nähdään lähivuosien suurimmat muutokset ja monimerkkikorjaamista halutaan jatkaa tällä saralla.
Jatkuva uuden oppiminen ajaa InCaria eteenpäin. Jos oppilaitoksista ei valmistu sopivia tekijöitä, täytyy alan ammattilaiset kouluttaa itse. Tämän myötä InCar on kehittänyt oman koulutusohjelman, jonka kautta kehittyy niin InCarin kuin koko alan osaaminen. ”Teemme yhteistyötä oppilaitosten kanssa. Meille on tärkeää saada alalle uusia tekijöitä ja varmistaa tulevaisuus – tässä on paljon tehtävää. Tämä on kädentaitoammatti, eikä sellaisia ammattilaisia kasva puussa.”, Marko Jussila toteaa.
Kantavana voimana kotimainen yrittäjyys
Menestyksekäs menneisyys ja valoisa tulevaisuus eivät kerro kaikkea InCarin kulkemasta matkasta. Tien varrella on koettu myös hidasteita, töyssyjä ja korjausliikkeitä, mutta yrittäjähenkisyyden puute ei ainakaan ole InCarin menoa jarruttanut. Yrittäjyys on kirjoitettu syvälle InCarin dna:han – se on yrityksen vahvuus ja ylpeyden aihe. “Kyllä se yrittäjähenkisyys Markosta lähtee, sitä ei voi kukaan kiistää. Hän vielä jokin aika sitten itsekin naputteli autoja kasaan”, Vatén muistelee.
Kipinä syttyi aikanaan armeijasta viikonloppuvapaille päässeen yritteliään nuoren miehen intohimosta ja se sama sisäinen palo on levinnyt ajan saatossa koko työyhteisöön. “Lopun viimein tavoitteemme on korjata auto, tehdä se hyvin ja olla itse lopputuloksesta ylpeitä”, Marko muistuttaa. Samaisen julistuksen allekirjoittavat myös jokainen InCarin työntekijä, joiden puolesta puhukoon jo 30-vuotinen, korvaamaton kädenjälki.
InCarilla on yli 40 toimipistettä 24:llä paikkakunnalla, yli 60 lasipalvelupistettä sekä 12 korjaamon partner-verkosto. InCarilla työskentelee yli 370 henkilöä. InCar on osa Suvia Group konsernia ja täysin kotimaisena yrityksenä InCarille on myönnetty Avainlippu-tunnus merkiksi suomalaisesta työstä.