Lappeenrannan InCar on Suomen ensimmäinen Vihreä Korjaamo – eli vauriokorjaamo, jossa ympäristöasiat ja vastuullisuus on huomioitu toiminnan alusta loppuun saakka.
Autokorjaamokin voi toimia ympäristöystävällisesti. Tästä esimerkki on Lappeenrannan InCar, joka uudistui hiljattain Suomen ensimmäiseksi vihreäksi vauriokorjaamoksi.
”Vihreät arvot on otettu meillä mukaan ihan kaikkeen tekemiseen sikäli, kun se on vaan ollut mahdollista. Toimitiloissa on panostettu led-tekniikkaan ja automaattisella liiketunnistimella toimivaan valaistukseen. Meillä käytetään myös vihreää sähköä”, InCarin Itä-Suomen aluejohtaja Kari Matikainen sanoo.
Käytännössä Vihreän Korjaamon konseptissa on kyse pienistä muutoksista, jotka eivät välttämättä näy päällepäin. Esimerkiksi maalaamossa autojen maalausprosessissa tarvittava lämpö tuotetaan kokonaan uusiutuvilla polttoaineilla. Tapauskohtaisesti voidaan myös valita sopivat tuotteet, joilla kuivaminen tapahtuu matalammassa lämpötilassa. Auto tai auton osat maalataan aina maalauskammiossa, missä myös kuivatus tapahtuu.
”Se, millaista polttoainetta lämmön tuottamisessa käytetään, ei kuitenkaan näy ulospäin asiakkaille saakka”, Matikainen kertoo.
Vauriokorjaamon muuttaminen kokonaisvaltaisesti ympäristöystävällisemmäksi ei ole kuitenkaan käynyt yhdessä yössä.
”Korjaamon konseptointi tähän suuntaan oli kuitenkin yllättävän helppoa. Toimitilat ovat olleet käytössä jo useamman vuoden, mutta uusi maalaamo rakennettiin viime vuonna, ja erityisesti vihreitä arvoja noudattaen”.
Vanhaa korjaten
Ekologinen näkökulma ulottuu myös varsinaiseen työhön. Lappeenrannassa esimerkiksi autojen peltikorjaukset tai muoviosien korjaukset pyritään tekemään vanhaa korjaamalla niin pitkälle kuin mahdollista: Lappeenrannan InCarin tavoitteena on tehdä mahdollisimman paljon työtehtävistä korjaamalla.
”Peltisepän työssä tämä näkyy siten, että autoja korjataan enemmän sen sijaan, että uusia osia vaihdettaisiin tilalle. Myös kierrätys on tärkeässä osassa. Pyrimme hyödyntämään käytettyjä, hyvälaatuisia varaosia”, Matikainen sanoo.
Aina se ei ole helppoa. Matikainen huomauttaa, että hyötyosien saatavuus asettaa omat haasteensa.
”Käytämme Suomessa autot usein loppuun, joten hyvälaatuisia hyötyosia ei ole välttämättä niin paljon saatavilla kuin meillä olisi tarvetta.”
Vanhan korjaaminen onnistuu myös esimerkiksi koukkukorjauksen eli PDR-tekniikan ansiosta. Sitä voidaan käyttää pienten lommojen oikaisuun, jos maalipinta on ehjä.
”Siinä säästetään maalaustyön osuus. Ympäristön kannalta säästö on merkittävä, sillä meidän alallamme juuri maalaaminen tuottaa eniten päästöjä. Koukkukorjaus on myös kustannustehokkaampaa”, Matikainen huomauttaa.
Ekologisempia maaleja
Myös maalaustöiden päästöt on pyritty painamaan niin alas kuin mahdollista. Siinä auttavat Lappeenrannan toimipisteessä käyttävät RM e’Sense -maalit. Kyseiset maalit ovat saaneet todisteeksi ympäristöystävällisyydestään REDcert2-sertifikaatin.
Kari Matikaisen mukaan ekologisemmat maalit sopivat erinomaisesti korjaamon toimintaan. Maalarit ovat pitäneet uusien tuotteiden ominaisuuksista ja itse maalausprosessi on nopeutunut.
”Vaikka tuotteet ovat ympäristölle ystävällisempiä ja käytössä nopeampia, niin lopputuloksesta ei ole tarvinnut tinkiä.”
Vihreän Korjaamon mallin pilotointi aloitetaan Lappeenrannasta, mutta tarkoitus ei ole vaan jättää asiaa siihen vaan laajentaa vastuullisen toiminnan mallia läpi koko InCarin toiminnan.
”Tässä vaiheessa haemme kokemusta ja näkemystä siitä, mitä kaikkea on tehtävä ja tehtävissä. Kyse on kuitenkin tulevaisuuden toimintamallista. Kun oikaisutyötä ja muovinkorjaustöitä on enemmän, työssä pääsee näyttämään käsityötaitonsa, jotka meillä InCarissa ovat ensiluokkaisella tasolla. Parhaimmillaan siis ammattiylpeyskin lisääntyy”, Matikainen pohtii.