InCar käyttää vauriokorjaamisessa vain laadukkaita ja vastuullisia automaaleja. Sellaiset löytyvät tiukalla testaamisella.
Maalauskammion telineissä on kolme konepelti-etulokasuojayhdistelmää ja kolme maalaria ruiskuineen. Konepelteihin on tehty kokeeksi erivärisiä läikkiä, jotta nähdään, miten hyvä maalin peittokyky on.
Kammion ovet kiinni, homma käyntiin. Maalin sävy on valittu huolella ja sekoitettu eri pigmenteistä gramman kymmenesosien tarkkuudella. Veto kerrallaan konepellit saavat kauniin, syvän punaisen värin. Sitten odottamaan, että värimassa kuivuu ennen lakkausta.
Testihallissa Joensuussa on menossa InCarin monipäiväinen sessio, jossa testataan maalien ominaisuuksia. Maalien toimivuutta on kokeiltu eri ruiskuilla ja peittävyyden lisäksi tarkkaillaan maalien ja lakkojen menekkiä sekä työskentelyn nopeutta. Näin tarkkoja vertailuja tehdään Suomessa harvoin, ja InCar haluaa isona toimijana selvittää, mikä on paras valinta omaan toimintaan.
”Haluan tuntea tuotteet kunnolla ja pysyä ajan tasalla, missä kehitys menee. Ala on lähellä sydäntä, ja olen aika kriittinen laadun suhteen”, sanoo InCarin aluejohtaja Kari Matikainen.
Matikaisella on 15 vuoden kokemus autojen maalaamisesta. Siksi hän osallistuu nytkin testaamiseen, vaikkei teekään maalaustöitä päivittäin.
Hyvä maalari on laadun tae
Testaajaryhmän kahvipöydässä sorisee maalauspuhe, ja maalien ja automerkkien vertailun sekaan tipahtelee ammattisanastoa kuten harsotusta, kerrostusta ja häippäriä.
Hyvä ja vauriokorjaamiseen soveltuva maali koostuu kolmesta ominaisuudesta.
”Laatu pitää olla sellainen, että työ voidaan luovuttaa ylpeänä asiakkaalle. Toinen ratkaiseva tekijä on nopeus, että saamme autot nopeasti takaisin asiakkaille – se vaatii, että maalarin pitää valita pohjamaalista pintakerroksiin asti oikeat ja keskenään toimivat tuotteet”, sanoo Matikainen.
Tietysti kolmantena vaikuttaa hinta. Koska tavaraa menee vuoden mittaan satoihin ja satoihin autoihin, alkaa yhden purkillisen hinta kertautua.
”Vuodessa meillä menee värimassaa noin 12 000 litraa, lakkaa saman verran ja pohjamaaleja 8 000 litraa”, kertoo Matikainen suuruusluokkaa.
Maalien laadun kokonaisuuteen kuuluu myös maalitoimittajan tekninen tuki sekä koulutus, jota ne järjestävät maalareille.
”Maalitoimittajien teknikoilla on paras tieto omista tuotteistaan, siksi he käyvät kouluttamassa ja antamassa ohjeita. Koronan takia koulutukset olivat ikävä kyllä vähän aikaa jäissä.”
Kauniin ja virheettömän maalipinnan takana on lopulta kaksi seikkaa: tuote ja tekijä – eli maalari.
”Eniten vaikuttaa maalari. Kaikki testaamamme maalimerkit ovat laadukkaita tuotteita, joissa on pieniä eroja. Mutta suurin rooli on maalarilla, hänen huolellisuudellaan ja ajatuksella tekemisellä. Sieltä se laatu syntyy”, Matikainen sanoo.
Kahvit on juotu, maalit kuivuneet. Yksi testaajista on sekoittanut lakan valmiiksi, ja taas sulkeudutaan maalauskammioon. Konepelteihin vedetään lakkapinta, sitten taas odotellaan.
Vastuullisuutta oikeilla työtavoilla
InCarin maalien valinnassa vaikuttaa vahvasti myös vastuullisuus. Sekin syntyy monista asioista.
Valmistuksen ja raaka-aineiden osuus vastuullisuudessa on lopulta varsin pieni, toistakymmentä prosenttia – suurin merkitys on loppukäyttäjän toimilla. Vastuullisuus tehdään kentällä.
”Tärkeää on, että tehdään työt parhaiten soveltuvilla tuotteilla sekä oikeilla työmenetelmillä, jotta kuivumisajat saadaan mahdollisimman lyhyiksi. Siten saadaan vähennettyä merkittävästi kaasulla ja polttoöljyllä toimivien uunien energiankulutusta. Tehokas läpimeno tarkoittaa energiansäästöä. Lisäksi hukkamaalin määrä pitää minimoida”, Matikainen sanoo.
Nyt lakkapinta on kuivunut. Maalauskammion ovet avataan, vastaan leyhähtää kuivaamiseen käytetty lämmin henkäys. Testaajaryhmä menee sisään, tarkastelee tulosta eri kulmista valon kanssa, mittaa maalikalvojen paksuuksia. Kaikesta tehdään tarkat muistiinpanot.
Maalauskammion valot ovat armottomat, ne paljastavat pienetkin virheet. Kammiossa hyvälle näyttävä pinta on päivänvalossa vieläkin parempi. Siksi osia viedään myös pihalle ja katsellaan niitä pää kallellaan monesta kulmasta. Hyvälle näyttää, mutta armottomat testit jatkuvat.
Tiesitkö tämän?
- Spektrofotometrillä eli värikameralla voidaan mitata minkä tahansa auton väri ja hakea maalivalmistajan kaavapankista siihen parhaat osumat – eli käytännössä mihin tahansa sävyyn löytyy oikea maali.
- Saman automerkin malleja voi tulla samalla värikoodilla eri tehtailta ja tuotantoeristä, joten niidenkin sävyissä voi olla pieniä eroja.
- Tehtaiden alkuperäismaalit tehdään tuhansien väripigmenttien valikoimasta, eikä erikoistenkaan värien valinnassa mietitä mahdollista korjausmaalausta. Korjausmaalauksessa käytettävissä on noin 100–200 pigmenttiä – niistä pystytään kuitenkin löytämään oikeat yhdistelmät.
- Autotehtailla maalit kuivataan 150–170 asteessa, korjausmaalauksessa 60–70 asteessa. Korkean lämpötilan vuoksi esimerkiksi muoviosat on maalattu autotehtaallakin korjausmaalilla.