Auton vaurioiden korjaamisessa on totuttu käyttämään uusia, tehdasvalmisteisia osia. Osien tehokkaampi kierrättäminen on ollut jo pitkään InCarin tahtotila, mutta käytännön haasteet ovat sysänneet hanketta eteenpäin. Nyt InCar haluaa siirtyä uuteen, vihreämpään aikakauteen, jossa hyödynnetään mahdollisimman paljon käytöstä poistuneiden autojen alkuperäisosia, eli vihreitä osia.
Mikä vihreä osa?
Ovi kolhiintuu kolarissa, sivupeili kohtaa ilkivaltaa, lokasuojat pitää vaihtaa. Kun auto vaatii korjausta, se viedään, usein vakuutuspäätöksen siivittämänä korjaamolle ja huollosta kotiutuva menopeli on jälleen entisensä. Mitä ajattelisit, jos autosi korjattaisiinkin vihreällä osalla?
Vihreä osa on toisen, jo elinkaarensa päähän tulleen auton alkuperäisosa. Se voi olla auton ovi, konepelti, puskuri, valot – mikä tahansa autokorista irrotettavissa oleva osa. Myös niin sanotut auton kuluvat osat voidaan hyödyntää Vihreinä Osina, mutta tällöin on erityisen tärkeää, että osan tekninen taso vastaa korjattavan auton tasoa.
Vihreän osan käyttöönotto on InCarilla pilottivaiheessa. Vaikka intoa uudistukseen riittää, on hankkeen toteutumisessa omat haasteesta. Joku saattaakin ihmetellä, miksi näin ei ole toimittu jo pitkään. Miksei vihreitä osia ole käytetty tähän mennessä enemmän? Yksi isoimmista haasteista on ollut vihreiden osien hankintakanavan puutteet, ja tähän haasteeseen pilottihanke nyt pureutuukin.
Miten vihreä osa vaikuttaa auto jälleenmyyntiarvoon?
Asiakaskyselymme mukaan monia vihreä osa huolettaa. Miten tämä vaikuttaa autoni jälleenmyyntiarvoon? Voiko vanha osa olla yhtä hyvä kuin uusi? Vastaajista 26 % uskoo, että vihreä osa vaikuttaisi jälleenmyyntiarvoon alentavasti, ja jopa 36 % pelkää, että vihreä osa ei toimisi yhtä hyvin kuin uusi, tehdasvalmisteinen osa.
Vihreä osa ei kuitenkaan ole kompromissi, vaan luotettava ja moitteeton alkuperäisosa, joka täyttää täysin vaadittavat laatukriteerit. Vihreä osa, kuten ovi, konepelti tai puskuri, on esimerkiksi aina valmiiksi ruostesuojattu, sillä se on jo ollut osa yhden auton elinkaarta. Tehdasvalmisteinen uusi osa puolestaan vaatii monia toimenpiteitä, mukaan lukien ruosteensuojauksen, ennen kuin se on käyttövalmis korjattavan auton osaksi. Monet osat, kuten ovet tai konepellit eivät varsinaisesti kulu, vaikka ne olisivat olleet käytössä pitkään, ja auton kuluvat osat puolestaan tarkistetaan huolellisesti ennen käyttöönottoa.
Vastuullisesti kohti vihreämpää tulevaisuutta
Suhtaudumme vihreisiin osiin suurella sydämellä, mutta myös erityisellä tarkkuudella: huomioimme aina korjattavan auton ja vihreän osan yhteensopivuuden, jotta sekä auton toimivuus että turvallisuus varmistuvat. Vihreiden osien järjestelmällisessä hyödyntämisessä on omat haasteensa, mutta myös suuri mahdollisuus. Ympäristöystävällisyys on tärkeää paitsi meille, myös asiakkaillemme: asiakaskyselymme vastaajista 58 prosenttia kiinnostaa korjaamopalveluiden ympäristöystävällisyys. Olemme luomassa uutta toimintamallia, jonka kautta pystymme lunastamaan lupauksia olla yhä vastuullisempi toimija autojen vauriokorjaajana.