Uutisia lukiessani olen miettinyt, millaisessa maailmassa elämme kymmenen tai kahdenkymmenen, saati viidenkymmenen vuoden päästä. Alati päivittyvät ilmastoskenaariot sekä maailman turvallisuustilanne ovat laittaneet omat arkiset yksityis- ja työelämään liittyvät valinnat uuteen tarkasteluun.
Työssäni sähköisen liikenteen liiketoiminnan kehityksessä sekä Sähköinen liikenne Ry:n hallitustehtävissä pohdin Suomen ilmastotavoitteisiin ja erityisesti päästöttömään liikenteeseen tähtääviä toimenpiteitä. Näiden lisäksi puhututtavat nyt myös huoltovarmuus ja energiaomavaraisuus, joissa molemmissa näen päästötöntä ja uusiutuvaa energiaa hyödyntävällä sähköisellä liikenteellä merkittävän roolin.
Viime vuosi oli käänteentekevä Suomen henkilöautoliikenteessä: ladattavien autojen – ladattavien hybridien ja täyssähköautojen – osuus kaikista henkilöautojen ensirekisteröinneistä kasvoi 31 prosenttiin ja lähenteli loppuvuodesta jo bensiiniautojen rekisteröintimääriä. Dieselautoista mentiin jo ohi viime kesänä.
Vuoden vaihteessa Suomen teillä siis ajeli lähes 100 000 sähköistä autoa ja edellisen vuoden lähes 45 000 auton lisäys osoitti sähkön muuttuneen vaihtoehdosta valtavirraksi. Matkaa on toki vielä Suomen fossiilittoman liikenteen tiekartan 700 000 sähköauton tavoitteeseen vuodelle 2030, joka tähtää liikenteen päästöjen puolittamiseen vuoden 2005 tasosta.
Olisiko tätä kehityskulkua nyt syytä nopeuttaa, jotta pääsemme nopeammin eroon fossiilisista polttoaineista kohti energiaomavaraisuutta? Tässä jokainen suomalainen voi kantaa kortensa kekoon tekemällä tulevaisuutta ohjaavia kestäviä valintoja. Mitä nopeammin saamme uusia sähköautoja liikenteeseen, on sillä positiivinen ohjausvaikutus myös siirtymässä kohti omaa uusiutuvaa ja päästötöntä energiatuotantoa.
Suomalaisilla yrityksillä on tässä muutoksessa merkittävä rooli. Suomessa on paljon sähköiseen liikenteeseen liittyvää korkean teknologian osaamista. Olemmehan jo lataus- ja akkuteknologioiden sekä latauspalveluiden kehityksessä edelläkävijämaita.
Ala nojaa myös vahvasti digitalisaatioon sekä datan ja tekoälyn hyödyntämiseen, jotka ovat suomalaisten teknologiayritysten vahvaa osaamisaluetta. Laaja arvoverkosto työllistää osaajia yhä enemmän muun muassa latausinfran rakentamisessa, huolto- ja ylläpitotehtävissä, energialiiketoiminnassa, erilaisissa liikkumisen palveluissa sekä autokaupan alalla.
Sähköisen liikenteen kokonaisuus onkin kasvamassa merkittäväksi uuden liiketoiminnan lähteeksi ja talouden uudistajaksi. Siirtymä öljyliikenteestä sähköiseen tapahtuu nyt.
Kati Andersin
Sähköisen liikenteen johtaja, Helen Oy