Autoalalla diagnostiikan kehitys on alkanut jo 1970 luvulta ensimmäisten polttoainesuihkutusjärjestelmien ja kärjettömien sytytysjärjestelmien myötä. Ensimmäiset standardit astuivat voimaan mm. päästöihin vaikuttavien vikakoodien ja OBD-pistokkeen yhdenmukaistamisella vuonna 1995. Vuonna 2001 astui voimaan lainsäädäntö bensiinikäyttöisten autojen osalta katsastuksen yhteydessä tehtävästä OBD-mittauksesta päästöihin liittyen ja vuonna 2004 mukaan tulivat dieselautot. Kehitys on jatkunut huimana ja nykyisten autojen toiminnot alkavat kaikki olla verkottuneita tietokoneohjattuja järjestelmiä. Matkalla kohti autonomista ajamista autot ovat koko ajan enemmän ja enemmän verkostoituneet myös ulkopuoliseen infrastruktuuriin – ne välittävät tietoa niin toisilleen, kuin myös ympäröivään yhteiskuntaan.
Vauriokorjaamisessa tämä näkyy konkreettisesti muun muassa siinä, että ajoneuvojen korin osat alkavat olla kaikilta osin varustettuja jollakin kameralla tai tutkalla. Tai esimerkiksi siitä, että ajovaloumpion vaihdon yhteydessä tarvitaan nykyisin ohjelmointia/koodausta ennen kuin uusi osa saadaan toimimaan. Kehitys on muuttanut ja tulee entisestään muuttamaan myös autoalalla työskentelyä. Diagnostiikan kehitys luo aivan uudenlaisia osaamisen tarpeita synnyttäen samalla myös uusia toimenkuvia ja tehtäviä. Tulevaisuuden autoalan ammattilaiset ovat todellisia liikkumispalveluiden mahdollistajia. Kyetäkseen työskentelemään autoalalla jokaisen on ymmärrettävä koko ajan enemmän kehittyvää alaa ja sen mukanaan tuomaa diagnostiikan osaamisen ja tekemisen tarvetta.
InCarissa olemme lähdössä vahvasti panostamaan tulevaisuuden haasteisiin kääntämällä ne mahdollisuuksiksi. Olemme etulinjassa kehittämässä koko korjaamoalaa huomioimaan olemassa olevat ja tulevat tarpeet, jotta autot ovat kaikkien korjaustoimenpiteiden jälkeen edelleen liikenneturvallisia käyttää ja toimivat kaikilta osin juuri niin kuin valmistaja on ne suunnitellut toimimaan. Seuraavien vuosien aikana varustamme korjaamoita muun muassa uuden sukupolven testereillä, korkeajännitemittalaitteilla, ADAS-kalibrointilaitteilla, sekä uusilla valojensäätölaitteilla, mitkä kykenevät toimimaan myös led, laser ja muiden älyä sisältävien valaistusjärjestelmien kanssa. Pelkät laitehankinnat eivät kuitenkaan tietenkään riitä vaan tarvitaan myös osaamista.
Koulutammekin jatkossa vielä entistäkin enemmän niin olemassa olevaa kuin uuttakin osaajakuntaa InCar Akatemian kautta tulevaisuuden autoalan huippuosaajiksi. Meille ei perinteinen riitä vaan haluamme oikeasti kirkkaimman kärkiosaston hoitamaan kuntoon juuri meidän asiakkaidemme autoja. Diagnostiikan lisääntymisen myötä alati muuttuvan tulevaisuuden osaamisen haltuunotto tänään on osa vastuullista toimintaa. Meidän kauttamme asiakas varmistaa, että autot kulkevat ja ohjautuvat turvallisesti sinne, minne on tarkoitettu myös siinä vaiheessa, kun kuljettajaa avustavat järjestelmät ottavat auton haltuun.
Mika Saastamoinen
Kirjoittaja on 100-prosenttisesti suomalaisen vauriokorjaamoketjun kehityspäällikkö, intohimoinen ajoneuvotekniikan kehittymisen seuraaja ja sitä kautta innokas miettimään korjaamojen tulevaisuuden tarpeita kannattavan ja vastuullisen liiketoiminnan sekä korjausmenetelmien suhteen.