Ajotaidot tarvitsevat päivitystä – InCar

Ajotaidot tarvitsevat päivitystä 

Nykynuoriso oppii mobiililaitteiden käytön jo lapsuudessa. Heille uusien autojen ominaisuudet, kuten tutkat, peruutuskamerat, kaistavahdit sekä kosketusnäytöt ovatkin helppoja käyttää ja omaksua. Vanhempi sukupolvi oppii yleensä hitaammin, mutta kun kiinnostus ominaisuuksiin löytyy, he ovat varmasti kuulolla, kun auton toimintoja aletaan esitellä.  

Autokouluista voi ostaa vaikka muutamia tunteja ajo-opetusta ja käydä läpi spesifejä aiheita, vaikkapa juuri autojen uutta teknologiaa. Myös ihmisten, joiden ajokortin suorittamisesta on kauan aikaa tai jotka eivät ole jostain syystä tarttuneet rattiin vuosiin, kannattaisi ottaa pari ajotuntia opettajan kanssa. Näin saisi varmuutta ajamiseen, voisi palauttaa ajamisen rutiinit ja päivittää tiedot teknologiavempaimista. Tämä on autokoulujen puolesta täysin mahdollista.   

Iloksemme myös opetuslupaoppilaat ovat löytäneet tiensä autokouluun riskientunnistamiskoulutuksen kurssin sekä vapaaehtoisten lisäajotuntien myötä. Opetusluvan ja autokoulun yhteistyö on järkevä kombo, jossa oppilas saa käyttöönsä sekä autokoulun opettajan näkemykset että oman opettajansa tiedot ja taidot.  

Vaikka uusista autoista löytyykin avustavia järjestelmiä, on mielestäni tärkeää opettaa oppilaalle myös ajaminen ilman niitä. Monen ensimmäinen auto saattaa olla vähän autokoulun autoa vanhempi vuosimalli, josta uutuuksia ei löydy.  

Henkilöauton korttia suorittavista oppilaista moni on ikäpoikkeusluvan saanut 17-vuotias tai kohta 18 täyttävä. Mukaan mahtuu myös yli 18-vuotiaita aikuisia aina iäkkäisiin ihmisiin asti. Haitari on laaja, ja moni kokee, että hänen pitäisi oppia tietyssä määräajassa – sellaiseksi koetaan lakimuutoksessa minimimääräksi määritelty 14 ajotuntia.  

Tämä on harmittavaa, sillä moni kokee olevansa huono, jos ei tuossa ajassa opi ajamaan. Tuo 14 tuntia riittää harvalle muun liikenteen seassa ajamisen oppimiseen, saati siihen, että ehtisi perehtyä kaikkiin auton ominaisuuksiin.  

Pitäisikin ymmärtää ja myöntää, että jokainen meistä on erilainen ja oppii asioita eri ajassa ja eri tavalla. Tämän takia itselleen ei saisi asettaa liian tiukkoja raameja, vaan opiskella asioita niin, että kokee itsensä turvalliseksi kuljettajaksi liikenteessä.  

Jasmin Tuominen

Liikenneopettaja, CAP-Autokoulu