”Jäin aikoinaan terminaalipäällikön tehtävistä opintovapaalle ja lähdin suorittamaan automaalarin tutkintoa Hämeenlinnassa. Toisena opiskeluvuotena päädyin InCarille työharjoittelun kautta. Hain itse asiassa netistä Alfa Romeon merkkimaalamoa Hämeenlinnassa, sillä yksi harrastamistani autoista on juuri tuon merkkinen. InCarhan sieltä netin syövereistä paljastui ja päätin laittaa netissä vapaan hakemuksen harjoittelupaikasta. Minulle soitettiin nopeasti ja sain harjoittelupaikan. Olin tyytyväinen, sillä olin nähnyt kannustavan uutisen Ylellä eräästä myös alaa vaihtaneesta automaalarista – hänkin oli päätynyt InCarille. Olin syksyn harjoittelussa ja loppuvuodesta sovimme, että suoritan loppututkintoni oppisopimuksella Hämeenlinnassa. Valmistuin 25.3 automaalariksi ja siirryin Hyvinkään uuteen toimipisteeseen huhtikuun alussa.
Parasta nykyisessä työpaikassa on itse työ. Minua kiinnostaa kaikki tieto, jota matkan varrella oppii. Olen nälkäinen kehittymään! Työyhteisöissä olen pitänyt avoimuudesta ja siitä, että huomioidaan töissä se inhimillinen tekijä. Kaikkea voi sattua työn valmistumisen eri vaiheissa ja aikataulut elävät. Virheistä opitaan yhteisenä porukkana ja mennään eteenpäin. Hommat tehdään kunnolla ennemmin kuin kiireellä – se on ammatistaan ylpeälle osaajalle todella tärkeää! Hyvä työyhteisö on mielestäni avoin, kannustava ja esimiehet ovat helposti lähestyttäviä. Ei ole ollut vielä ainoatakaan päivää, jolloin minulla ei olisi ollut hyvää fiilistä tullessani töihin! InCar on hyvä ja reilu työnantaja. Koko jengi on jatkuvasti eteenpäin pyrkivä, kasvava ja itseään kehittävä. Se tuntuu hyvältä!
Tavallinen työpäivä on varmaan sellainen, joka alkaa hieman ennen kahdeksaa kupilla kahvia. Sitten päivä alkaa joko pohjien teolla, niiden jatkamisena edelliseltä päivältä tai kammiossa auton maalauksella. Joskus päivä alkaa auton suojaamisella ennen maalausta. Suojaus itsessään on sellainen, joka yllätti alussa itsenikin: siinä menee aika paljon aikaa, koska kaikki tehdään todella huolellisesti.
Parasta työpäivässä on ehdottomasti hyvin valmistunut korjaus ajallaan. Haastavinta voisi olla esimerkiksi. kolmikerrosvärien saaminen nappiin, mutta kaikesta selviää tiimin muiden superammatilaisten avustuksella. Muutenkin huonosti peittävät sävyt ja pakettiautojen suuret pinnat joissa saumoja tulevat mieleen haasteita miettiessä, mutta ne ovat ammattilaisen kehityspisteitä ja oikeastaan työn suola.”
Automaalari Antti, InCar