Kun korjausaika koittaa vahinkotarkastuksen jälkeen – InCar

Kun korjausaika koittaa vahinkotarkastuksen jälkeen

Kun vahinkotarkastus on tehty, korjaussuunnitelma, arvio ja prosessit asiakkaalla paperilla ja vakuutusyhtiöltä on saatu hyväksyntä työlle, koittaa aika viedä auto korjaamolle tositoimiin. Millaisia asioita korjauksen ajalta tulee ottaa huomioon ja miten toimia?

Kun auto saapuu, korjausaikaa on yleensä varattuna asiakkaalle kolmesta viiteen työpäivää. Työt alkavat alustavan korjauslaskelman mukaisesti ja syventävää tietoa saadaan pitkin prosessia, kun auto on työn alla. “Siinä pystytään tilaamaan vielä mahdollisiin piilosta löytyneisiin vaurioihin tarvittavia varaosia ja lisäämään töitä, sekä ilmoittamaan löydetyt lisävauriot, joista tieto päivitetään heti vakuutusyhtiölle ja asiakkaalle”, kertoo InCar Herttoniemen työnjohtaja Mergim Mjekici.

CABAS laskentajärjestelmä – kommunikointijärjestelmä korjaamon ja vakuutusyhtiön välillä

CABAS on laskentajärjestelmä, joka toimii korjaamon ja vakuutusyhtiön kommunikointityökaluna. Sillä tehdään korjausehdotus vakuutusyhtiölle siitä, kuinka ajoneuvo korjataan ja mitä osia tähän tarvitaan. Korjauskustannuslaskelman lähetetään vakuutusyhtiöön ja vakuutusyhtiö tarkastaa korjausmenetelmät ja antaa hyväksynnän korjaukseen ehdotetulle korjaustavalle. Korvauspäätös tulee vakuutusyhtiöstä.

Jos tarvitaan sijaisauto alle, miten se käy kätevimmin?

”Sijaisautojen tilaaminen onnistuu kauttamme kaikille. Sijaisautovakuutuksen sisältävät tilaukset otetaan vakuutusyhtiöiden kanssa sovituilta kumppaneilta, ja asiakkaan itse maksamasta sijaisautosta sovitaan erikseen asiakkaan kanssa”, kertoo Mergim Mjekici. 

Kun vahinkolajina on kyseessä liikennevahinko, vauriot korvaa vahingon aiheuttajan vakuutusyhtiö. Silloin vakuutusyhtiö tarvitsee käyttötarveselvityksen. ”Vakuutusyhtiö myöntää sen mukaan sijaisauton, jonka perusteella voimme tilata auton suoraan meille korjaamolle. Joillain vakuutusyhtiöillä on käytäntö, että se ohjaa yhteydenottopyynnön sijaisautopalvelufirmalle, josta soitetaan suoraan asiakkaalle ja josta toimitetaan sijaisauto korjaamolle.”

Sijaisautoja löytyy tarvittaessa nopeallakin aikataululla.

Työn laadun tarkistaa vielä hallityönjohtaja

Kaikissa InCarin toimipisteissä työn laadun tarkistaa työnjohtaja auton loppupesun jälkeen. Herttoniemessä laaduntarkastuksen tekee hallityönjohtaja.

”Heti kun avaimet tulevat tuohon pöydälle ja meille kerrotaan, että auto on valmis, pystymme luottamaan, että työssä on perusteellinen laaduntarkastus tehty ja auto on luovutuskuntoinen.”

Mergim Mjekici kertoo, että välillä jää joitakin varaosia jälkitoimitukseen. Jos jälkitoimitusosa ei vaikuta kolariturvallisuuteen, laitetaan ajoneuvo liikenteeseen ja asennetaan osa jälkikäteen sen saapuessa, näin asiakas saa auton käyttöönsä, ja viimeistely saadaan tehtyä odottaessa, kun osat saapuvat.

Tämä artikkeli on jatkoa artikkelille Mitä vahinkotarkastusprosessissa tapahtuu?