ADAS-järjestelmät auton tukena
Kuljettajan tukijärjestelmiä kutsutaan ADAS-järjestelmiksi (Advanced Driver-Assistance Systems). ADAS-järjestelmien tekniikka perustuu eri puolilla autoa sijaitsevien tunnistimien käyttöön. Tunnistimien datafuusion avulla tuotetaan järjestelmälle tietoa mm. auton ympäristöstä, ajoneuvon kulkusuunnasta sekä kuljettajan toiminnasta. Yleisimpiä käytössä olevia järjestelmiä ovat vakionopeudensäädin, kaista-avustin ja kaistallapitoavustin sekä autonominen hätäjarrutus ja kuolleen kulman avustin.
Moderni tunnistintekniikka jakaantuu kamera-, tutka-, ultraääni-, infrapuna- sekä laserjärjestelmiin. Kehittynytkin kuljettajaa avustava järjestelmä on hyödytön, jos tunnistimet eivät ole oikeissa säädöissään ja oikein kalibroitu. Järjestelmien määrän lisääntyminen on johtanut siihen, että esimerkiksi InCarilla lasinvaihdon yhteydessä kalibroidaan noin joka viides auto ja määrät ovat tasaisessa kasvussa.
Mikä kalibrointi?
Tuulilasiin integroidun ADAS- järjestelmän kalibrointi suoritetaan joko ajamalla (dynaaminen kalibrointi) tai vaihtoehtoisesti kohdetaulujen avulla (staattinen kalibrointi). Suomessa talvi luo jonkin verran haasteita ajamalla suoritettavaan kalibrointiin. Kaistaviivat tai liikennemerkit voivat olla lumen peitossa ja joskus muut autot, tai niiden puute, aiheuttavat sen, että autoa ei aina saada kalibroitua. Taulukalibrointien osalta tilanne on mutkattomampi, vaikkakin kalibrointitaulujen valikoiman on oltava erittäin kattava, jotta kalibrointi voidaan saattaa loppuun asti.
InCarin maailmanlaajuinen yhteistyöverkosto
InCarin panostus lasipalvelun kehittämiseen, niin koulutuksen kuin teknisenkin valmiuden osalta, on johtanut siihen, että meillä on maan kattavin lasipalveluverkosto. InCarilla kalibrointivalmius löytyy nyt kaikilta InCarin operoimilta paikkakunnilta. Teemme tiivistä yhteistyötä Robert Bosch Oy:n sekä Saint Gobain Autoverin kanssa, jotta pystyisimme jatkossakin tuottamaan palvelua niin uusien kuin vanhempienkin autojen omistajille. Oma tekninen tukiverkosto on erittäin tärkeässä roolissa, jotta voimme selvittää ongelmatapaukset ja jakaa työohjeita haastavimpien merkkien osalta koko korjaamoverkostollemme.
ADAS-tekniikka tulevaisuudessa
Järjestelmät kehittyvät ja uusia ratkaisumalleja kehitetään jatkuvasti. Autonominen ajaminen tekee tuloaan eri maissa eri tahtiin. EU-komission ja Saksan Liikenneturvallisuusneuvoston (DVR) tukema ”Vision Zero” projektin tavoitteena on edistää liikenne- ja ajoturvallisuutta. Pitkän tähtäimen tavoitteena on, että vuonna 2050 Euroopan maanteillä ei enää tapahtuisi kuolemaan johtavia onnettomuuksia.
Meillä tämä kehitys näkyy tällä hetkellä esimerkiksi siinä, että mukautuvalla vakionopeudensäätimellä sekä kaistallapitoavustimella varustettu auto osaa itsenäisesti kuljettaa autoa ilman että kuljettaja osallistuu ajamiseen lainkaan. Tosin tällainen ajo on rajoitettu muutaman kymmenen sekunnin ajoon, jonka jälkeen kuljettajan on otettava jälleen auton käyttö hallintaansa.
Yhdysvalloissa käytännön malleissa ollaan asiassa pidemmällä. Autonomisen ajamisen luokitus määritellään ns. SAE (Society of Automotive Engineers) -asteikolla 0-5. Yhdysvalloissa tietyissä osavaltioissa ollaan tasolla 4, joka tarkoittaa ajoneuvoa jossa ei enää tarvitse olla kuljettajaa lainkaan. Ratti ja polkimet autosta tosin vielä löytyvät. Meillä Euroopassa päästään tämän vuoden aikana rajoitetusti tasolle 3.
InCar ja tekniikka Suomessa
Vaikka Suomessa autokanta uusiutuu hitaasti, lasitekniikan kehitys ja kalibrointien tarve jatkavat kuitenkin väkevää kasvuaan tulevaisuudessa. Meidän tehtävämme InCarilla on jatkossakin olla alalla eturintamassa ja edelleen vahvistaa osaamistamme sekä palvelun tarjontaa. Kannamme samalla vastuun tästä tärkeästä työstä, sillä vain oikein kalibroitu lasi toimii turvallisesti. Tästä esimerkkinä jaamme kaikille lasiasiakkaillemme kalibrointitodistuksen. Siksi me InCarilla olemmekin erityisen ylpeitä osaamisestamme ja vastuullisesta toiminnastamme.