Asianmukaisella korjauksella pidennetään auton käyttöikää
Helsingin Sanomat uutisoi, että noin viisi prosenttia kolaroiduista autoista päätyy lunastukseen. Jutussa haastateltu Liikennevakuutuskeskuksen tekninen päällikkö Tuomo Toivanen arvioi, että pääsääntöisesti lunastukseen päädytään silloin, kun korjaus ei ole taloudellisesti perusteltua.
Auton käyttöikää saadaan merkittävästi lisättyä huolehtimalla asianmukaisista huoltotoimenpiteistä. Erityisesti kannattaa pitää kiinni säännöllisistä huolloista, renkaiden ja ajovalojen kunnosta, tuulilasin ja lasinpyyhkijöiden kunnosta sekä nesteiden pakkasenkestävyydestä. Myös säännöllinen pesu ja puhdistus – sisältä ja ulkoa – sekä maalipinnan säännöllinen vahaus tai kestopinnoitus pidentävät auton käyttöikää.
On myös erittäin tärkeää kiinnittää huomiota kaikkiin omassa autossa ilmi tuleviin uusiin ilmiöihin: esimerkiksi ääniin, auton alle tippuvaan nesteeseen, ohjauksen vetelyyn ja jarrujen puoltamiseen. Kun näihin reagoi ajoissa, voi säästyä suuriltakin korjauskuluilta. Kyseessä on yleensä pieni vika, joka ajan kanssa aiheuttaa paljon suuremman ongelman. Autoa voi huoltaa ja korjata myös itse, mikäli kotoa löytyy osaamista, työkaluja ja korjaamisen soveltuva tila. Uusien autojen tekniikka edellyttää huolto- ja korjaustoimenpiteissä merkin omia huoltotyökaluja ja automerkin erityisosaamista. Näissä tilanteissa auto kannattaa aina tuoda osaavaan korjaamoon.
Mikäli korjaat autoa itse, muista aina huolehtia korjauksesta tulevasta jätteestä asianmukaisesti ja vastuullisesti. Korjaamolla huolehditaan aina jätteiden oikeaoppisesta kierrättämisestä
Vaurioiden korjaaminen takaa liikenneturvallisuuden ja estää vahinkojen suurenemisen
Kun auto vaurioituu, kannattaa ensimmäisenä arvioida vaurion suuruus. Mikäli vahinko on sellainen, jolla on merkitystä liikenneturvallisuuteen, tulee korjaus tehdä hyvinkin pikaisesti. Vähintään väliaikaiskorjaus tulee tehdä saman tien. Pienempien vahinkojen korjaamisella ei ole välitön kiire, mutta nekin kannattaa korjata, jotta estetään vahinkojen suureneminen. Esimerkiksi kiveniskemät kannattaa korjauttaa, jotta estetään lasin turha halkeaminen.
Ajoissa tehty vauriokorjaus tulee usein edullisemmaksi, sillä pienestäkin vauriosta voi tulla merkittäviä lisäkorjauskuluja, jos niiden korjausta pitkitetään. Esimerkiksi pienikin renkaisiin tullut osuma vaikuttaa aina renkaan aurauskulmiin, mitkä taas voivat kuluttaa renkaan
hyvinkin nopeasti loppuun. Vastaavasti pienetkin alustan vauriot voivat ajamista jatkettaessa rikkoa lisää alustan, voimansiirron tai jarrujen kalliita osia.
“Esimerkiksi maalivaurio voi aiheuttaa seurannaisvauriona korroosiota eli ruostumista. Tai jos ajovalo menee rikki, voi se korjaamattomana johtaa kosteusvaurioon”, kuvailee InCarin aluejohtaja Jari Wiman. Ehjällä autolla on myös paljon mukavampi ajaa!
Pienten vahinkojen korjaaminen on ajankohtaista myös silloin, kun olet vaihtamassa autoa. Pienet vahingot ja niiden luomat kosmeettiset haitat vaikuttavat auton arvoon, joten ne kannattaa korjata kuntoon.