Energiatehokasta autoilua – näin säästät sähköä ensi talvena – InCar

Energiatehokasta autoilua – näin säästät sähköä ensi talvena 

Kelit viilenevät, ja auto tarvitsee sähköä, muodossa tai toisessa. Olipa autosi sitten polttoaineella kulkeva, hybridi tai sähköauto, kaipaa näistä jokainen esilämmitystä ja sähköautot akun latausta. Mutta kuinka energiatehokasta se on yhä nousevilla energiahinnoilla? Keräsimme yhteen vinkit, joilla autoilu on ensi talvenakin astetta energiaystävällisempää. 

Kallista esilämmitystä vai kalliita kilometrejä? 

Polttoaineella kulkevaa autoa kannattaa esilämmittää, kun lämpötila ulkona laskee nollan tienoille. Se säästää paitsi moottoria, myös polttoainetta. Varsinkin kovilla pakkasilla esilämmityksellä on merkittävä rooli polttoaineen säästössä. Erityisesti nyt kannattaa kuitenkin puntaroida, kuinka pitkään autoa on tarpeen esilämmittää. Sen minkä säästää polttoaineessa, saattaa menettää esilämmitykseen kuluvassa energiassa. Vanhan nyrkkisäännön mukaan nollan ja viiden pakkasasteen välillä lämmitysaika on puolesta tunnista tuntiin, 5–10 pakkasasteessa tunnista kahteen ja sitä kylmemmässä jopa kahdesta kolmeen tuntia. Toisaalta lyhytkin lämmitys on moottorille parempi kuin kylmäkäynnistys. Sähkön kallistuessa on sanomattakin selvää, että auto kannattaa pitää autotallissa tai parkkihallissa aina kun siihen on mahdollisuus. Tämä koskee niin polttoaineella kulkevia autoja kuin sähköautojakin. 

Sähköauton lataaminen – miten säästää rangea pidempään? 

Kun auto kulkee ainakin osittain sähköllä, säästää polttoainekuluissa. Mutta miten sähköauton akulla kulkevat, jatkuvasti kallistuvat kilometrit saisi hyödynnettyä mahdollisimman hyvin? Kuten jo edellä mainittiin, kannattaa auto parkkeerata lämpimään aina kun se on mahdollista. Jos osaat ennakoida hyvin ajojasi, kannattaa akun lataaminen ajoittaa siten, että akku on täynnä juuri, kun olet lähdössä liikkeelle. Näin akku on edelleen lämmin liikkeelle lähtiessä, ja kulutus pienempää.  

Autoiluun on tullut monia mukavuuksia, joita kannattaa käyttää harkiten, jos haluaa säästää energiassa. Esimerkiksi auton sisälämpötilaa kannattaa laskea hieman ja hyödyntää ratin- ja istuimenlämmittimiä vain hetkisen, sillä nämä kaikki kuluttavat akkua.  

Monia asioita ei ehkä tule aktiivisesti ajatelleeksi, ainakaan energiankulutuksen näkökulmasta; esimerkiksi sitä, onko auton renkaissa ilmanpaineet kohdillaan. Kun tämä asia on kunnossa, auton sähkönkulutus on nimittäin pienempi. Jos autossa on mahdollisuutena eco-ajotila, kannattaa sekin ottaa käyttöön. Silloin kaikki auton toiminnot ovat hieman pienemmällä kulutuksella.  

Olemme jo vuosikymmeniä puhuneet taloudellisesta ajotyylistä, ja viimeistään nyt siihen kannattaa kiinnittää huomiota omassakin ajossa. Vältä siis äkkinäisiä kiihdytyksiä ja jarrutuksia, ja käytä vakionopeudensäädintä nopeusrajoituksen mukaiseksi. Myös ajotavan pienillä muutoksilla säästää sähköä. 

Kuten tällä hetkellä kaikissa sähkönsäästövinkeissä, myös autoiluun liittyvissä neuvoissa kannattaa turvallisuus pitää ensimmäisenä mielessä. Esimerkiksi etu- tai takalasien lämmityksestä ei kannata pihistää, kun on kyse näkyvyyden turvaamisesta. Energiatehokkaassa autoilussakin kannattaa säästää pienin askelin, silloin se ei ole itsellekään niin iso muutos. Pienet, päivittäin toistuvat teot säästävät pitkän talven aikana. Turvallisia kilometrejä!