Kulunut tai rikkonainen tuulilasi on turvallisuusriski liikenteessä – InCar

Kulunut tai rikkonainen tuulilasi on turvallisuusriski liikenteessä

Kun kiveniskemä kohtaa, korjauta se heti

Auton tuulilasi on tieliikenteessä erityisen altis kolhuille. Kulunut tai rikkoutunut tuulilasi on merkittävä turvallisuusriski niin autoilijalle itselleen kuin muille tienkäyttäjille, joten tuulilasin kuntoon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Uusien autojen turvajärjestelmät ja vuonna 2024 voimaan astuva EU-asetus povaavat myös entistä tihenevää tarvetta koko tuulilasin vaihdolle kiveniskemän kohdatessa.

Miksi kiveniskemät ovat yhä yleisempi riesa?

Nykypäivän autot ja niiden tuulilasit ovat alttiina kiveniskemille. Uudistuvan autokannan tuulilasit ovat yhä suurempia, ja tuulillasi itsessään on hieman ohuempaa kuin ennen. Myös muut tekniset varusteluratkaisut edesauttavat lasivahinkojen syntymistä: nykyautoista ei löydy roiskeläppiä, ja auton taka-akseli on lähellä auton perää, jolloin renkaista heittyy herkemmin kiviä taaksepäin.

Teknisten tekijöiden lisäksi myös vanhastaan tutut syyt ja Suomen sääolosuhteet lisäävät tuulilasivaurioita. Neljä vuodenaikaa lämpötilavaihteluineen, teiden suolaamisineen ja hiekoittamisineen tuovat mukanaan tiestöön paljon kiveä, hiekkaa ja likaa. Myös ajotavoilla on merkitystä asiaan: lyhyet ajoetäisyydet kaupungeissa ja ruuhkissa saavat kivet lentelemään entistä todennäköisemmin.

Kiveniskemiltä ja lasivaurioilta voi siis olla vaikea välttyä. Millaisiin seikkoihin kuski itse sen sijaan voi vaikuttaa, kun kivi tekee särön tuulilasiin?

Kun kiveniskemä kohtaa, korjauta se heti

Perussääntö on, että tuulilasiin tulleet kiveniskemät kannattaa korjauttaa ensi tilassa. Mitä pidempään lasivaurio on tuulilasissa, sitä todennäköisemmin se haittaa sekä ajoturvallisuutta että lisää riskiä vaurion suurenemiselle ja koko lasin vaihdolle.

Kun kiveniskemä osuu kohdalle, kannattaa aivan ensimmäisenä toimenpiteenä laittaa särön päälle lasilaastari, joita saa kaikista InCarin toimipisteistä veloituksetta. Ensiapuun kelpaa toisaalta mikä tahansa kotoa löytyvä teippi, sillä tärkeintä olisi suojata särö lialta heti siihen asti, että kiveniskemä on korjattu.

Vuodenajasta riippuen rikkoontunut tuulilasi vaikuttaa eri tavoin ajoturvallisuuteen: talvisin suuret lämpötilanvaihtelut kasvattavat kiveniskemää helposti suuremmaksi, keväällä puolestaan kirkas, matalalta paistava aurinko yhdistettynä vioittuneeseen tuulilasiin heikentää merkittävästi näkyvyyttä ja ajoturvallisuutta. Myös sateet tekevät rikkoutuneesta tai naarmuuntuneesta tuulilasista vaarallisen. Silloin tuulilasi ei puhdistu lasinpyyhkimillä, päinvastoin pyyhkimet muodostavat lasin pintaan kalvon, joka heikentää näkyvyyttä.

Kulunut tai rikkonainen tuulilasi on turvallisuusriski liikenteessä

Vakuutusyhtiöiden lasivakuutus kattaa usein kiveniskemän korjaukset ilman omavastuuta, joten lasin pikaisesta korjauttamisesta ei tule edes ylimääräisiä kustannuksia. Vaikka lasivakuutusta ei olisikaan, pieni, alle 2 euron kolikon kokoinen särö on usein korjattavissa moninkertaisesti edullisemmin kuin koko lasin vaihdattaminen.

Tuulilasin vaihto tulee yleistymään uusissa autoissa

Nopealla reagoinnillakaan ei välttämättä pysty jatkossa välttämään tuulilasin vaihtoa. Siihen, pitääkö tuulilasi jatkossa vaihtaa yhä useammin kiveniskemän kohdatessa, vaikuttaa vuoden 2024 aikana voimaan tuleva, liikennettä koskeva EU:n turvallisuusasetus. Kaikissa uusissa autoissa tulee jatkossa olla turvallisuusvarusteena monenlaisia ajoavustimia (esimerkiksi automaattinen hätäjarrujärjestelmä), jotka toimivat autojen kameroilla – ja kamerat puolestaan sijaitsevat usein juuri tuulilasiin kiinnitettynä. Jotta turvallisuusjärjestelmät toimisivat tarkoituksenmukaisesti ja turvallisesti, ne pitää korjauksen yhteydessä kalibroida. Käytännössä siis yksi kiveniskemä voi tarkoittaa koko lasin vaihtoa, jotta tuulilasin yhteydessä olevat toiminnot säilyvät ennallaan eikä ajoturvallisuus vaarannu.

Me InCarilla olemme vakuutusyhtiöiden hyväksymä ja myös lasikalibrointiin erikoistunut vauriokorjaamoketju. Kävikö omalle kohdalle vahinko? Ota yhteyttä!