Autovakuuttamisen ABC – InCar

Autovakuuttamisen ABC

Autovakuuttamisen ABC – On aika puhua vakuutuksista – se tärkeä juttu, josta jokaisen autoilijan tulee huolehtia.

On aika puhua vakuutuksista – se tärkeä juttu, josta jokaisen autoilijan tulee huolehtia. Moni kokee autovakuutuksiin perehtymisen työlääksi ja ikäväksi hommaksi, mutta aiheen pariin pysähtyminen kannattaa: kolarin sattuessa on helpotus, että vakuutusasiat ovat kunnossa ja auton korjaus järjestyy mutkattomasti.

Miksi auton vakuuttaminen on tärkeää?

Auton vakuuttaminen on kuin pääsylippu tien päälle: Suomen laki määrää, että jokainen auto on vakuutettava. Liikennevakuutus on perustason turva. Se varmistaa, että kukaan ei jää ilman lainmukaisia korvauksia. Liikennevakuutuksessa korvataan henkilövahingot ja syyttömän osapuolen sekä sivullisten omaisuusvahingot.

Perusvakuutuksen lisäksi autoilija voi valita myös auto- eli niin sanotun kaskovakuutuksen, joka on vapaaehtoinen, mutta joka kattaa myös omalle autollesi aiheutuvat vahingot erilaisissa tilanteissa.

Vakuutukset joka tyypille

Kaskovakuutus voi kattaa lähes kaikki vahingot, mitä autolle voi sattua. Kaskovakuutuksen tasoa voi kuitenkin säätää omien toiveittensa mukaan. Osakasko korvaa tietyt vahinkotilanteet, kuten varkaudet, palovahingot ja eläinkolarit. Täyskasko puolestaan tarjoaa laajemman suojan kattaen esimerkiksi parkkipaikkavahingot tai vaikkapa raekuurosta aiheutuneet kolhut.

Lisäturvaa tuovat vakuutukset vähentävät usein autoilijan stressiä, ja siksi moni autoilija haluaa turvautua kaskoon. Kattavalla autovakuutuksella voi varmistaa, että sattuipa tiellä vahinko mistä syystä tahansa, ei vastassa ole suhteettoman suuret korjauskulut. Myös auton sujuva korjauttaminen kohtuullisessa ajassa on asia, joka on tärkeä monelle autoilijalle. Esimerkiksi sijaisautovakuutus on monille tärkeä vakuutus, jotta oma liikkuminen järjestyy oman auton joutuessa pitempiaikaiseen korjaukseen.

Lisäturvaa tuovia vakuutuksia kannattaa punnita tarkasti ja pohtia, millainen kokonaisuus on itselle järkevin. Myös kilpailutus kannattaa, sillä eri vakuutusyhtiöiden tarjoamissa kokonaisuuksissa on eroja. Avuksi kannattaa ottaa esimerkiksi vertailusivusto, missä eri yhtiöiden tarjouksia voi punnita keskenään. Huomioi vakuutusten kattavuus, mahdolliset alennukset ja vakuutusten keskittäminen. Vakuutuksia kannattaa myös kilpailuttaa uudelleen aika ajoin, ja pirauttaa suoraan palveluntarjoajalle: saatat saada vielä paremman diilin.

Tyypillisiä liikenneonnettomuuksia, joissa kaskovakuutus kannattaa

Tilastojen valossa yksittäinen autoilija kolaroi keskimäärän joka 7. vuosi. Tyypillisimpiä liikenneonnettomuuksia ovat liikennevaloissa tapahtuvat peräänajot ja pysäköinnin yhteydessä sattuvat kolhut. Syksyn ensimmäiset liukkaat kelit voivat yllättää autoilijan, jolloin peräänajot yleistyvät. Kattava vakuutus kattaa kuitenkin tällaiset kolhut, eli saat autosi korjaukseen lähellä olevalle toimipisteelle ja vakuutusyhtiö korvaa korjauksesta aiheutuneet kulut. Toinen hyvin tyypillinen liikenneonnettomuus liittyy pysäköintiin: parkkipaikalla toinen auto peruuttaa päin jättäen jälkeensä ikävän lommon. Kaskovakuutuksella myös pysäköintivahingot korvataan. Soittamalla vauriokorjaamolle saat ajan, ja jos kyseessä on lommon oikaisu, onnistuu näiden korjaaminen käden käänteessä, kirjaimellisesti, PDR-tekniikkaa eli toiselta nimeltään koukkukorjausta käyttäen.

Miten toimia, kun onnettomuus sattuu?

Kun onnettomuus yllättää tiellä, tärkeintä on pysyä rauhallisena ja toimia systemaattisesti. Olemme keränneet tänne listan, miten toimia onnettomuustilanteessa. Kolarin jälkeen on tärkeää ottaa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja tehdä vahinkoilmoitus mahdollisimman pian. Näin vahingon korvausprosessi voidaan käynnistää ja saat tarvitsemasi avun.

Vahinkoilmoituksen tekeminen on yleensä helppoa ja nopeaa. Tärkeää on antaa mahdollisimman tarkat tiedot tapahtuneesta ja kerätä tarvittavat tiedot mahdollisilta muilta osapuolilta. Tapahtuman kuvaus ja valokuvat vahingoista ovat myös arvokkaita lisätietoja vahinkoilmoituksen täydentämiseen.

Onnettomuus voi olla stressaava tilanne, mutta muistathan, että sinun ei tarvitse selvitä siitä yksin. Ota rohkeasti yhteyttä meihin InCarin palvelukeskukseen numerossa 0300 247 247 – me autamme sinua koko matkan ajan!